תחקיר 8 - האם היה יישוב יהודי בהר איתן

האם היה בעבר הרחוק יישוב יהודי בהר איתן? י

בית הכנסת
המשקוף בכניסה לקבר השיח' במורדות הר איתן מעוצב באבן שיש שהובאה לשם ממבנה מפואר כלשהו.  י

במוזיאון ישראל קיים שחזור של בית הכנסת המפואר בסוסיא. י
בית הכנסת בסוסיא התקיים מהמאה הרביעית עד השמינית. י 

קיים דמיון רב בין העמודים (אבני סורג) המעוצבים בבמת ארון הקודש בבית הכנסת בסוסיא, י
לעמוד השיש שנמצא בשימוש משני בקבר השיח בהר איתן. י

האם עמוד זה מרמז על כך שבהר איתן, היה בית כנסת יהודי?  י
ייתכן עם זאת, שעמוד הסורג האופייני גם בכנסיות שימש בכנסיה בסביבת מקום. י
תודה לאיתן קליין על הערתו. י

המקווה
בהר איתן יש בורות מים רבים. י
על פתחי הבורות יש אבן עגולה. י
לרובם יש גם אבן סוגרת המותאמת לגודל הפתח. י
בור מים אחד בהר איתן מעוצב בסגנון שונה. י
לבור זה מובילות מדרגות. י
מה שמעיד שבור זה שימש לרחצה. י
האם בור זה שימש כמקווה לקהילה היהודית
שהתגוררה במקום?  י

כדי לבחון אם בור זה אכן היה מקווה, י
נפנה לתלמוד לפרק הדן בכללי המקווה. י

הדף נפתח בהגדרת מקווה, י
שש מעלות במקואות זו למעלה מזו וזו למעלה מזו

המסכת דנה במעלות ובהידורים לקדושת מקווה ופותח במעלות החשובות ביותר לקדושת מקווה
בור זה עומד בכל ששת המעלות הנדרשות ממקווה טהרה. י 



























שאלות פתוחות
מה שם היישוב הקדום שהיה בהר איתן? י
היכן בדיוק עמד ההמבנה המפואר (כנסייה או בית כנסת) ממנו נלקח עמוד הסורג לשימוש משני בקבר השייח? י
האם יישוב יהודי קדום בהר איתן מוזכר במקורות אחרים? י

11 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אמנם עמוד זה דומה לעמוד הבימה מבית הכנסת שבסוסיא
אולם עמודים אלו נפוצו יותר ב
Bema
כעמודי הסורג בכנסיות מן התקופה הביזנטית

סביר כי פריט אדריכלי זה נקנה על ידי פרנסי העיירה בסוסיא
בהתאם למסורת העיצוב שרווחה בארץ בתקופה הביזנטית
ועל כן זהו למעשה חיקוי בבית כנסת של עיצוב ה
Bema
בכנסיות בתקופה זו

בתקופה הרומית המאוחרת ובתקופה הביזנטית
לא ידועים שרידים או מקורות היסטוריים המעידים
על יישוב יהודי במרחב הכפרי של הרי ירושלים

לעומת זאת שרידי כנסיות מהתקופה הביזנטית
נמצאו במספר רב של אתרים ובהם ממצאי עמודי סורג

לאור זאת הגיוני יותר כי באתר זה או באתר סמוך
התקיים יישוב נוצרי בתקופה הביזנטית ובמרכזו כנסייה

נכתב על ידי איתן קליין
דוקטורנט לארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן
המתמחה בחקר ארץ-יהודה בתקופה הרומית

Dan Golan אמר/ה...

לאיתן קליין שלום
תודה על הערתך
נראה שיש הגיון בדבריך
דן

אנונימי אמר/ה...

שש מעלות במשנה שם אינם מדרגות

Dan Golan אמר/ה...

לאנונימי שלום
תודה על הערתך הנכונה בעניין שש מעלות
ההסבר תוקן בהתאם

אריה קליין אמר/ה...

מקוואות בהר אינם בהכרח מלמדים על ישוב של ממש. בכשורים האחרונים אותרו מקוואות בעלות הקשר חקלאי. מקוואות אלה היו צמודות לכרמים או גתות ליין ואפשרו את הפקת היין בטהרה הנדרשת. הדבר מעיד על הפקת יין שהועד לצריכתם של עולי הרגל בירושלים.. על התופעה עמד לראשונה ד"ר דוד עמית, והיא אותרה בעשרות בהר יהודה.

גד מה-טוב אמר/ה...

שאלה והערה:
היכן ממוקם בידיוק קבר השייח?
קיימים בהר מערות קבורה המזכירים את צורת הקבורה בתקופת בית שני (איני ארכיאולוג ויתכן ואני טועה)לדוגמה בסמוך לשביל סובב הר איתן (אדום) בק"מ 3.5 לבאים ממזרח.

Dan Golan אמר/ה...

קבר שיח בוחטיארי עם עמוד השיש בשימוש משני כמשקוף בכניסה נמצא בתוך חוות העיזים של שי זלצר
יש שילוט חלקי לחווה מהשביל האדום
מעל לבית התה בחווה יש מבנה נטוש שהוא קבר השיח

gidi17 אמר/ה...

קבר שייח הרוס מעל כביש נחל שורק, כ-700 מטר מזרחה למתקן טיהור הביוב, מה ומי הוא? לידו זיתים עתיקים, בתולות בית בד ושרידי ישוב

Dan Golan אמר/ה...

ביקרת בקבר שיח סלמה
הקבר היה מקום קדוש לתושבי הכפר חירבת אל לוז שבראש הר איתן
השרידים הארכאולוגים בהם בתולות בית בד בורות מים שרידי רעפים וחרסים רבים שייכים לחווה ביזנטית סמוך לקבר
דן

gidi17 אמר/ה...

דן
תודה על תשובתך המהירה.מי היה שייח סלמה? ומדוע הוא קבור בחורבה ביזנטית, אם כי הזיתים שעדיין חיים מעידים שהיתה כאן פעילות לפני לא יותר מ-200 שנים.
במערה, כ-50 מטר מערבה מהקבר, מפוזר מצבור עצום של עתונות דתית (יתד נאמןוכו')מלפני 20 שנים, טליתות, וחוברות של העדה. האם יש לך מושג מזה?

Dan Golan אמר/ה...

אין לי נתונים על שיח סלמה
תושבי הכפר אמרו שזה מלפני הרבה זמן
המערה שימשה כמסתור לעדרים בימי סופה
ומסתור ללוחמים בזמן חיפושי נשק של הבריטים בשנות ה1940
הר איתן משמש כמקום התבודדות לחסידים שונים בזכות היותו מרוחק ומבודד
במיוחד במערה הזו ובמערת עין לוזים
אין לי מידע ספציפי על החסידים שהשאירו במערה זו חפצים
דן